Een dag met contrasten

7 maart 2022 - Swakopmund, Namibië

Vanmorgen zijn wij rond 8 uur op pad gegaan voor onze geboekte excursie. Na een 45 minuten durende rit (iets vertraging doordat we vastzaten in het mulle zand ondanks de rijvaardigheid van onze ervaren gids) kwamen we aan op de plaats van bestemming, kolonies zeehonden van in totaal ca. 60.000. Overal waar je keek zag je zeehonden, en met name ook heel veel jonkies die op ontdekkingstocht gingen. Heel erg leuk om te zien, maar er is ook een keerzijde aan het verhaal. Namelijk ca. 30% van de pasgeboren pups overleeft niet, dit resulteert erin dat er verspreid over het strand allemaal dode pups en geraamtes liggen. De overleden dieren dienen als voedsel voor andere dieren zoals jakhalzen en meeuwen, welke wij ook actief zagen eten van de jonge overleden zeehondjes. Tijdens onze excursie zijn we ca. 1,5 uur gaan kajakken tussen de kolonies, een onvergetelijke ochtend waarbij we de zeehonden tot aan onze kajak hebben mogen aanschouwen. De zeehondjes zijn uiterst nieuwsgierig en zwerven ondeugend al spelend rondom de kajak (zie video’s) Voor iedereen die Namibië, en dan specifiek Swakopmund, bezoekt is deze excursie ten zeerste aan te raden.
Vanmiddag hebben we weer boodschappen gedaan voor de komende dagen, zodat we in de avond hiervan weer lekker kunnen smullen. Vanavond gingen we simpel even een kippie bij de Kentucky Fried Chicken eten en aldaar kwamen een vijftal jochies tegen tussen de leeftijd van 8 en 14 jaar. Bij het terugkomen bij de auto vroegen ze ons om geld. Na even kort met ze in gesprek te zijn gegaan bleken ze op straat te leven en voedsel uit vuilnisbakken te halen. In plaats van geld hebben we ze 10 liter water, brood, crackers, cola, snoepjes en reinigingsdoekjes gegeven. De jongens waren dolgelukkig en ons erg dankbaar. Dit deed ons nogmaals beseffen hoe goed wij het zelf hebben, en hoe goed wij het als volk in Nederland hebben. Voor een avond hebben wij deze jongens enigszins kunnen helpen, maar dit lost het probleem natuurlijk niet op. Wereldwijd is er sprake van armoede, is er geen geld voor schoon drinkwater, voedsel, of medische hulp. Dus mocht je ooit denken ik wil een bijdrage leveren aan mensen die moeten leven in deze omstandigheden kijk dan eens naar goede doelen als Unicef, Artsen zonder grenzen of Mercy Ships… er zijn allerlei manieren waarop je kan bijdragen: door een kleine maandelijkse bijdrage of door eventueel zelf de handen uit de mouw te steken.

Morgen vervolgen wij onze reis via Cape Cross (zeehondenkolonie van 300.000) naar Spitzkoppe (de Matterhorn van Namibië). Bij enige vorm van WiFi houden we jullie op de hoogte!

Liefs van ons 😘

7C6AB0A5-72F4-4803-9E2D-976033E118BA86D27057-D8C8-4C8C-8CC7-F44F3836E0EE0A2EA91B-D2B0-4DCB-BE44-77766F5F1E738C4F4950-7C77-44B7-8B1F-441D063FAA27

1. Aart (alias Beekie-1 😄) 😘:
    8 maart 2022
    Mooie excursie en na een training van de beenspieren door het mulle zand nu even het bovenlichaam in de kajak. Leuke foto's en inderdaad de wereld is vol contrasten waar je ook bent. Goede ervaringen die je meeneemt.
  2. Opa en Oma:
    8 maart 2022
    Heel fijn dat we op deze manier met jullie mee kunnen reizen.
  3. Tante Net:
    8 maart 2022
    Echt een verhaal om van te genieten. Wat zien jullie veel en wat mooi omschreven. Het lijkt net of ik met jullie meereist. Geniet ervan. Maar ook mooi dat je deze kinderen hebt kunnen helpen. Triest verhaal. En wij maar klagen in Nederland waar zo'n grote welvaart is. Leuke foto's hebben jullie gemaakt. Ik lees jullie volgende verslag wel weer. Lieve groet tante Net
  4. Ma zwaan:
    Mooi verslag hoor