Namibië kleurt groen!

20 februari 2022

Al 2 jaar heeft het coronavirus de wereld in zijn greep, landen veranderen continu van kleur en het reisadvies wordt hierop aangepast. Nu kleurt Namibië groen, maar niet het 'groen' dat is verbonden aan het reisadvies voor het land (dit is momenteel 'geel'). Maar waarom kleurt Namibië nu dan wel groen?

Het regent weinig in Namibië gedurende het jaar, maar de maanden November tot en met Mei (de zomer van Namibië) staan bekend als het 'regenseizoen'. Vooral in de maanden Januari tot en met April kan het flink regenen en onweren, dit duurt vaak slechts 15 minuten maar kan er wel voor zorgen dat er modderstromen ontstaan in het normaal gesproken dorre landschap. De temperaturen overdag liggen veelal >30 graden Celsius en het aantal zonuren per dag zijn er minimaal 8. De regen heeft tot gevolg dat het landschap geleidelijk aan een verandering ondergaat. Het zanderige woestijnlandschap maakt plaats voor 'groen'. Zo ook nu.. in de maand Februari heeft het significant meer geregend dan in de maand Februari van de afgelopen 10 jaar. Hierdoor heeft het landschap een enorme metamorfose ondergaan waarbij het 'groen' kleurt (zie foto's). De begroeiing maakt dat het 'spotten' van wild een grotere uitdaging zal gaan worden,  hoe groter de uitdaging hoe groter het avontuur.. en op dit avontuur kunnen wij niet wachten!

Namibië in het groen

Gelukkig gaan wij niet met een Fiat 500 op pad.. Voor ons avontuur maken wij gebruik van een Toyota Hillux Bushcamper, oftewel een 4x4 met tent op het dak (zie foto). Vrijwel alle nachten slapen wij in het tentje op het dak op een kampeerplek ergens in de mooie natuur, veelal zonder water en licht! Gelukkig is de auto van de noodzakelijk gemakken voorzien en kunnen wij volop genieten van al het moois dat Namibië ons gaat bieden.

Onze auto: Toyota HilluxOnze auto: Toyota Hillux