Rijden in Namibië

9 maart 2022 - Swakopmund, Namibië

Even een kort verhaaltje over autorijden in Namibië.. kort gezegd: zonder 4x4 kom je hier niet ver! 90 tot 95% van de wegen is onverhard en slechts een klein deel is dus geasfalteerd. Nu zou je denken ‘dan moeten de wegen beroerd zijn’ maar dat valt dus heel erg mee! Tijdens onze reis rijden we veelal op gravelwegen waar je vaak 80 tot 100 kilometer per uur mag rijden.. wel is het belangrijk dat je de bandenspanning verlaagt (in ons geval naar 1.8) zodat de banden ‘mee veren’ met de oneffenheden van het gravel. En dat rijdt meer dan prima! De gravelwegen worden namelijk wel netjes onderhouden en regelmatig glad getrokken, hierdoor rijdt het niet veel slechter dan het asfalt, al is het soms iets hobbeliger. Wat snelheid betreft staat dit vaak netjes aangegeven op de borden, van de locals begrepen we echter dat zij vaak gewoon gas geven zolang het kan en de snelheidsaanduidingen voor lief nemen. Hierdoor zien we dat we af en toe met ruim 120 per uur worden ingehaald op het gravel… Rijden op gravel resulteert daarnaast in een spray van stof achter de auto, je moet zorgen dat je niet te dicht achter je voorganger rijdt want je ziet helemaal niks door het stof (hierdoor een groter risico op ongelukken). Buiten de steden kan je heerlijk rustig rijden, soms kan het voorkomen dat je 300 km rijdt en niemand tegen komt. De meeste auto’s hebben hier standaard 5-6 banden, 4 om op te rijden en 1-2 voor het geval er lek wordt gereden. Tot nu toe hebben wij totaal geen problemen ondervonden, hopelijk houden we dat zo!

1. Tante Net:
    9 maart 2022
    Dus geen idee om de wegen in Nederland ook zo te maken. Kost wel minder geld. Voor veiligheid lijkt me dit niet echt goed.
  2. Ma zwaan:
    10 maart 2022
    In ieder geval weer heel iets anders